3 tips voor meer energie bij hooggevoeligheid

Ben jij heel gevoelig voor geuren, geluid, drukte en de energie van andere mensen? Ben je empathisch, creatief en heb je een sterk inbeeldingsvermogen? Heb jij ook veel rust en ruimte voor jezelf nodig?

Grote kans dat je dan een ‘Hoog Sensitief Persoon’ bent.

Hooggevoelig

Men schat dat ongeveer 20% van de bevolking hooggevoelig is maar persoonlijk denk ik dat dit cijfer hoger ligt. Ook ik val in deze groep. Als ik een testje doe dan scoor ik zo’n beetje 95 van de 100 procent, behoorlijk gevoelig dus. Maar dat betekent niet dat ik niet goed kan functioneren in deze drukke prikkelende maatschappij. Ik hoef echt niet binnen te blijven, te stoppen met het behandelen van mensen en ik hoef al helemaal niet bij zo’n zeurderige klaag-/praatgroep 😉

Mijn stelling is dat je prima kunt functioneren met hooggevoeligheid en daarom heb ik 3 tips voor je!

Gevoeligheid bekeken vanuit de Chinese energieleer
Bij gevoelige mensen reageert het brein heftiger op signalen die opgepikt worden door de zintuigen of zenuwen, daardoor zijn ze eerder geprikkeld, sneller overweldigd en dus ook sneller gestrest en dat kan heel veel energie kosten. Vanuit de Chinese energieleer zijn er met name twee elementen die hierbij altijd betrokken zijn, namelijk het Hout- en het Vuurelement.

Als er zenuwen in het spel zijn, en dat is duidelijk het geval bij hooggevoeligheid, dan is Houtenergie altijd een belangrijke partij. Het kalmeren van Houtenergie en het zorgen voor een goede energiedoorstroming in het lichaam is dus essentieel.

Daarnaast speelt de Vuurenergie een rol en dan met name de Hartenergie. Jouw energetisch Hart voelt alle emoties, prikkels en stress die jij ervaart. Jouw Hart voelt alle energiefrequenties. In jouw Hart huist je ziel, de Shen zoals de Chinezen dat zeggen, en als je je Shen goed verzorgd en voedt dan krijg je rust van geest, dan kalmeert je lichaam, kalmeert je geest en neemt de overprikkeling gelijk af.

De Shen zorgt er onder andere voor dat:
– je emoties kunt voelen en dat je ze ook met de passende heftigheid voelt,
– je sensorische prikkels op de juiste manier verwerkt en voelt,
– je slaap goed en herstellend is met vredige dromen,
– en dat je relaxt en kalm bent gedurende je wakkere uren.

3 tips voor een rustige Shen:

1. Chinese Jujube
Deze bruinrode vruchtjes worden ook wel eens de ‘chinese dadels’ genoemd. Je vindt ze meestal in gedroogde vorm (in de toko) en dan zijn ze mooi rood, hierdoor behoren ze tot de Vuurenergie. Ze smaken een beetje zoet en worden heel veel gebruikt in chinese formules die helpen ter bevordering van het slapen en om de Shen te kalmeren. Je kunt ze in soepen en stoofschotels verwerken (smaakt heel goed met appel en kip), jam van maken of er thee van zetten.

2. Shenmen
Shenmen-oorIn het oor zit een bijzonder mooi punt met een krachtige werking; ‘Shenmen’. Het kalmeert het Hart en de Shen, maar werkt ook heel goed tegen pijn, angsten, depressie, bezorgdheid, slapeloosheid, rusteloosheid, hoge bloeddruk, Het wordt zelfs ook effectief ingezet tegen hoest, astma, angina, artritis, ontstekingen, allergieen, jeuk en bij detoxen en verslavingen. Bovendien verbetert het het geheugen en de concentratie. Mooi punt hè?!
Je activeert het punt door het 20-30 seconden te masseren aan iedere kant.

3. Meditatie

Meditatie is één van de krachtigste middelen om je Shen, je ziel, tot rust te brengen. Tijdens de meditatie produceren je hersenen bepaalde frequenties die maken dat je lichaam en je geest ontspannen en herstellen. Men zegt dat twintig minuten meditatie gelijk staat aan een diepe slaap van acht uur. Meditatie is dus eigenlijk een must voor hooggevoelige mensen.

Ik hoop dat ik je weer heb kunnen motiveren en inspireren!

Jeanine Hofs

*** Heb lief, lach en geniet! ***