Ik heb een jetlag. Op vakantie gaan vind ik heerlijk en dan het liefst naar ‘verre vieze landen met beestjes’ 😉 maar een groot nadeel is toch wel dat tijdsverschil. De heenweg gaat altijd goed, maar éénmaal thuis kost het me vaak erg veel moeite om mijn ritme weer te vinden. Op dit moment ben ik ‘s morgens verdacht vroeg wakker en vanaf vier uur beginnen de batterijen leeg te raken. Maar dat is het niet alleen. Ik heb ook op de gekste tijden honger, mijn temperatuur is ontregeld en ik heb het gevoel dat mijn hele systeem van de wap is.

Eigenlijk is het ook niet gek. Ons systeem zit zo slim in elkaar dat het zich aanpast op de omgeving waarin we ons bevinden. En dan bedoel ik niet alleen de uren van de klok maar ook de temperatuur, het seizoen en het deel van de aarde waarop je leeft. Dat is nodig om te overleven maar ook effectief omdat je, wanneer je met die beweging megaat, meer energie overhoudt. Dat heeft me aan het denken gezet. Mijn jetlag, daar kom ik wel weer overheen. Een weekje rustig ‘go with the flow’ is de beste oplossing en volgende week zit ik weer helemaal in het ritme. Maar wat nou als je eigenlijk constant tegen de natuur in leeft? Dan zit je eigenlijk constant in een soort jetlag. Waarin je onnodig veel energie verliest… Ik vond het een goede reden voor een nieuw artikel, helemaal aangepast op de herfst.

Vroeger leefden we veel meer in het ritme van de natuur.
Maar tegenwoordig zien onze dagen er altijd hetzelfde uit. Of het nou zomer is of winter. We leven hetzelfde, eten hetzelfde en trekken ons niks aan van onze natuurlijke ritmes. Ogenschijnlijk gaat dit ook allemaal goed maar we vergeten wel eens dat wij mensen een deel zijn van de natuur. En dat de beweging in de natuur dus ook op ons van toepassing is.

Alles in de natuur verandert met de seizoenen mee.
Kijk maar eens om je heen wat er nu allemaal gebeurt nu het herfst is geworden. De planten passen zich aan, de bomen, zelfs de dieren. Alleen wij doen dat niet, wij houden stug ons eigen kunstmatige ritme en gedrag aan. En dat is eigenlijk heel onnatuurlijk. Ja, we trekken een jas aan en halen weer sjaals en handschoenen uit de kast maar dan houdt het al snel op.

Het is eigenlijk vergelijkbaar met het constant zwemmen tegen de stroom in.
Dat kost energie. Onnodig veel energie want of jij je nu aanpast of niet, de natuur volgt toch onverstoorbaar haar ritme. En als je daarin meegaat kan je gebruik maken van de kwaliteiten en de kracht die het seizoen je op dat moment biedt. Want de natuur biedt ons precies wat we op dat moment nodig hebben. De juiste voeding bijvoorbeeld maar ook de juiste beweging in ons denken en handelen.

En nou snap ik ook wel dat je niet ineens je werkrooster kunt omgooien omdat het vroeger donker is maar er zijn genoeg dingen die je wel kunt doen. En daar ga ik je nu een aantal voorbeelden van geven.

Eten en drinken
De tijd van salades en koude dranken is voorbij. Als je je lichaam een plezier wilt doen en je energie wilt sparen zorg er dan voor dat je geen (ijs)koude of rauwe dingen eet of drinkt. Dus lekker stoven, wokken en ovenschotels maken. En wat dacht je van een heerlijke soep? Om te drinken zijn water op kamertemperatuur, thee of een lekker kopje bouillon prima voor in de herfst. En ben je echt een kou-kleum? Zet dan eens gemberthee, dat is lekker verwarmend.

Eet wat de natuur je biedt
Bananen en sinaasappels komen uit landen waar het warm is. Bedoeld om de mensen daar balans te bieden en dus te koelen. Niet echt handig als je in Nederland woont. Vandaar dat zuidfruit niet zo’n goed plan is als je je energie (yin/yang) in balans wilt houden. Wat wel een goed idee is, is om te eten wat hier nu groeit.

Groente en fruit van oktober/november
Aardappelen, aardperen, andijvie, bleekselderij, bloemkool, boerenkool, broccoli, bosui, chinese kool, ijsbergsla, knolselderij, komkommer, koolraap, koolrabi, kropsla, paksoi, pastinaak, pompoen, prei, raapjes, radicchio, rammenas, rode kool, rode bietjes, rucola, savooie kool, schorseneren, selderij, spinazie, spitskool, spruiten, tomaat, ui, veldsla, venkelknol, winterpostelein, witlof, witte kool, wortelen.
Appels, peren, blauwe bessen, rode bessen.

meer info op de groente- en fruit kalender

Bescherm jezelf tegen koude en wind
In de herst heerst het Metaal-element en dat wil zeggen dat oa de Longen erg gevoelig zijn. En daarmee ook je weerstand. Het is dan ook belangrijk om jezelf goed warm te kleden als je de deur uit gaat. Vergeet je voeten en je nek niet!

Opruimen / plaatsmaken
De beweging van het Metaal-element heeft ook alles te maken met opruimen, loslaten en plaats maken. Kijk maar naar de natuur. Daarom is het een goed idee om in de herfst te gaan opruimen. Je huis, je auto, de schuur, misschien wel je PC. Maar denk ook eens aan je hoofd; kan je daar ook nog wat loslaten / opruimen?

Wil je nog meer tips om energiek de herfst door te komen? Lees dan de 10 tips voor meer weerstand in de herfst.

Wat doe jij om met de natuur en haar bewegingen mee te gaan? Reacties zijn welkom!

7 Comments

  1. Nathanja 15 November 2011 at 20:12 - Reply

    Graag gedaan!

  2. Nathanja 13 November 2011 at 19:03 - Reply

    Laat ik nu net mijn tuin en schuur opgeruimd hebben, als ik dit blog lees. Lekker herfstrecept: pompoensoep met ras-el-hanout-kruiden (verwarmende couscouskruiden, verkrijgbaar bij toko), afgemaakt met creme fraiche en pijnboompitjes. Heerlijk!

    • Jeanine Hofs 14 November 2011 at 11:55 - Reply

      Nathanja, jij bent goed bezig! Je herfstrecept klinkt goed. Voel je vrij om hem hier te delen 😉

      • Nathanja 14 November 2011 at 22:06 - Reply

        Hai Jeanine,

        Dank je wel. Ik deel graag het recept met jullie, maar ik vrees dat ik niet echt een recept heb. Ik zal een poging wagen om een soort van recept te benaderen ; )

        Nodig:
        Een blender of staafmixer.
        1 kleine pompoen (een oranje) Voor pompoen worden weinig bestrijdingsmiddelen nodig, dus meestal koop ik deze niet biologisch.
        2 bouillonblokjes: runder- of groentenbouillon
        1 liter water
        1 ui
        2 teentjes knoflook
        winterwortel (2 of 3 stuks)
        Ras-el-hanout-kruiden (mengsel van kruiden, verkrijgbaar bij toko)
        crème fraiche (mocht je geen koemelkprodukten gebruiken, kijk dan bij de natuurwinkel naar crème fraiche op basis van geitenmelk)
        pijnboompitjes (geroosterd)

        Bereiding:
        Doe in een pan een klein beetje vloeibare boter, waarin je de geperste knoflook en een gesnipperde ui fruit. Blus dit af met een liter water en voeg hier de bouillonblokjes aan toe. Maak de pompoen schoon en snijd die in stukken. Ik kook zelf altijd de schil mee. Maak de winterwortelen schoon en snijdt deze in niet te dunne plakken anders zijn ze veel eerder gaar dan de pompoen. Voeg de groenten aan de bouillon toe en kook deze totdat de groenten gaar zijn. Laat de soep iets afkoelen en schenk deze in de blender, voeg naar smaak ras el hanout kruiden toe. (+/- 2 eetlepels??) Mixen tot een gladde brij. Doe de soep terug in pan en verwarm deze. Serveren met een schep crème fraiche en wat pijnboompitjes on top! Eet smakelijk! Heerlijk met een stokbroodje kruidenboter.

        Overige tips:
        Als je de pompoenpitten bewaard, schoonmaakt en droogt, kun je ze in het voorjaar planten en zul je na 2 weken het groen al zien opkomen.
        Wat ik zelf praktisch vind is om meteen alle pijnboompitjes in 1 keer te roosteren, ik gebruik wat ik nodig heb en laat de rest afkoelen en doe ik daarna weer terug in de verpakking.
        Vind je een hele pan pompoensoep teveel, maak dan de pompoen klaar zoals hierboven, schep met een spaan of spaghettilepel een portie pompoen uit de ‘soep’ en eet deze als groente. (bijvoorbeeld met geraspte geitenkaas en geroosterde pittenmix, lekker met patatjes) Maak van de bouillon en de overige ingredienten de soep die je de volgende dag eet of vries het in voor een andere keer.

        • Jeanine Hofs 15 November 2011 at 19:24 - Reply

          Wauw Nathanja, dat heb je vakkundig beschreven! Alsof het zo uit het kookboek komt. Ik ga de soep snel een keer proberen. Dank je wel hoor!

  3. Astrid geel 26 October 2011 at 07:25 - Reply

    Leuk artikel. Blijkbaar ga ik al mee met de natuur want ik herken er veel in. Merk ook dat ik minder graag afspraken maak buiten de deur. Lekker thuis zijn voelt voor mij in deze tijd ideaal. Minder gericht op anderen maar meer op mezelf. Heel natuurlijk dus…. Bedankt!

    • Jeanine Hofs 26 October 2011 at 09:36 - Reply

      Goed zo! De Chinesen zeggen: ‘de yin neemt weer toe’ en yin is koelte, rust, donker, bezinning, voeding, naar binnen gericht. Dus dat voel je heel goed aan. Na de piek periode van yang (in de zomer; warmte, activiteit, licht, bezigheid, etc) is het nu tijd om weer rustiger aan te gaan doen. Als je goed voelt dan merk je ook dat je systeem daar behoefte aan heeft. Mooi hè!

Leave A Comment

[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]