|, Yin-Yang|Stress is niet cool

Stress maakt je snel oud!

Stress is niet cool want stress is heel yang en ‘cool’ is yin.
Yang heeft alles te maken met beweging, warmte en actie terwijl yin staat voor rust, koelte, kalmte en ontspanning. Stress zorgt er dus voor dat de yange energie in je lichaam stijgt en dat kan zowel je energie- als hormoonbalans behoorlijk verstoren. Zeker als je vrouw bent en de 30 al gepasseerd.

Wat is stress?
Stress is een normale reactie op een situatie of een prikkel die spanning oproept. Dat kan dus zowel positief als negatief zijn. Het is niet verkeerd om een keer stress te hebben, sterker nog, het is een heel normale reactie. Maar wanneer je continu onder stress en dus onder spanning staat, dan is dat niet goed voor je. Vergelijk het maar met een pijl en boog. Je moet de boog wel spannen om de pijl ergens naar toe te kunnen schieten maar als er continu spanning op staat dat gaat de boog kapot. Hij moet regelmatig weer ont-spannen.

Wat gebeurt er tijdens stress in je lichaam?
Tijdens een stress situatie krijgen je hersenen een prikkel om lichaam en geest in opperste paraatheid te brengen om te vluchten of te vechten. Ook wel de ‘flight- or fight respons’ genoemd. Jouw brein kan namelijk niet het verschil onderscheiden tussen stress omdat je bijna opgevreten wordt door een sabeltandtijger of stress omdat je boze collega hysterisch tegen je staat te schreeuwen. Bij alle vormen van stress maakt je lichaam stoffen aan die je allerter maken, je hartslag, bloeddruk en spierspanning verhogen, suiker en cholesterol naar je spieren sturen en je spijsvertering en je immuunsysteem op een laag pitje zetten. Handig om keihard weg te rennen bij die sabeltandtijger maar een tikkie overdreven in geval van een hysterische collega.

Wat gebeurt er tijdens stress met je energie?
Energetisch ontstaat er ook een soort ‘flight- or fight respons’. Je systeem stuurt een stoot yange energie naar boven waardoor je allert bent en klaar om in actie te komen. Voor een keer is dit niet erg, zeker niet wanneer je ook iets doet met die yange energie. Maar als je regelmatig – of misschien zelfs wel continu – die yange energie omhoog stuwt dan gaat dit ten koste van je yinne energie en raak je behoorlijk uit balans.

Vrouwen zijn yinne wezens en daardoor extra gevoelig voor yintekort.
Bovendien neemt de yinne energie af naar mate je ouder wordt. Dat gecombineerd met het feit dat vrouwen iedere maand veel yinne energie verliezen tijdens de menstruatie, en ook in zwangerschappen, geboortes en tijdens de borstvoeding, maakt dat wij vrouwen extra zuinig moeten zijn op onze yinne energie.

Signalen van een tekort aan yin:

  • Je hebt het sneller warm.
  • Droge keel of mond (vaak ’s nachts).
  • Slaapproblemen.
  • Vermoeidheid.
  • Vergeetachtigheid.
  • Droge huid.
  • Droge ogen.
  • Duizeligheid.
  • Opvliegers.
  • Rond 16.00 uur worden je wangen rood en ja handen en voeten warm.
  • Nachtzweten.
  • Je hebt meer behoefte aan koude dranken.
  • Oorsuizen.
  • Vaginale droogte.
  • Verminderd libido.
  • Osteoporose (botontkalking)
  • Yange klachten zoals hoofdpijn, huidklachten, irritatie, heftig dromen, ontstekingen, allergieën etc.

Wat gebeurt er tijdens stress met je hormonen?
Stress triggert acuut het zenuwstelsel om verschillende hormonen aan te maken voor de ‘flight- or fight respons’. Zo wordt er onder andere cortisol aangemaakt. Chronische stress zorgt dus voor chronische cortisolaanmaak. Hierdoor is je systeem constant in de overload, heb je continu een verhoogde bloeddruk, loop je risico op diabetes omdat je bloedsuiker doorlopend te hoog is, functioneert je immuunsysteem slecht en kom je waarschijnlijk langzaam maar zeker steeds meer aan.

Cortisol wordt geproduceerd door de bijnieren dus die raken uitgeput door de constante aanmaak van cortisol. Hierdoor gaan ze minder goed functioneren waardoor je op den duur in de situatie komt waarin je binnen een dag zowel te weinig cortisol (dus moe en neerslachtig) als teveel cortisol hebt (dus hyper, bij voorkeur ’s avonds). Tired but wired noemen ze dat.

Bovendien raken je andere hormonen ook van slag!

Stress en schildklierproblemen
Voor een goede schildklierwerking heb je cortisol nodig, niet te veel en niet te weinig. Bij te weinig cortisol kan het schildklierhormoon niet optimaal zijn werk doen maar ook een te hoog cortisol geeft problemen. Iedere cel in het lichaam heeft receptoren voor zowel cortisol als schildklierhormonen maar wanneer het cortisolniveau te hoog is worden de receptoren resistent waardoor je nog meer van het hormoon nodig hebt voor het gewenste effect. In zo’n situatie is er dus geen tekort aan schildklierhormoon (in eerste instantie) maar het hormoon wordt inefficient, en dat is niet op te lossen met het extra toevoegen van schildklierhormonen. Stress geeft je dus schildklierproblemen.

Een verhoogd cortisol zorgt niet alleen voor resistentie van de schildklierreceptoren, maar ook van de andere hormoonreceptoren zoals die van insuline, progesteron, oestrogeen, testosteron en zelfs cortisol zelf.

Stress en overgangsklachten
Vanaf 35-40 jaar neemt bij vrouwen de oestrogeenproduktie af. Op zich hoeft dat nog niet tot klachten te leiden. Heeft een vrouw echter chronische stress dan raken de oestrogeenreceptoren resistent waardoor er opvliegers komen terwijl er niet eens een oestrogeentekort is. Ga je dit dan aanvullen met extra (kunstmatig) oestrogeen dan ontstaat er een oestrogeendominantie met bijbehorende klachten als aankomen in gewicht, vocht vasthouden, humeurschommelingen en nog steeds die vervelende opvliegers. Bovendien loop je dan meer risico op aandoeningen die een link hebben met oestrogeendominantie zoals eierstokkanker en borstkanker.

Stress en PMS
Cortisol en progesteron delen dezelfde receptoren in de cellen, dus als er veel cortisol aanwezig is dan maakt progesteron minder kans. Hierdoor ontstaat er een disbalans van oestrogeen ten opzichte van progesteron (oestrogeendominantie) waardoor er meer PMS symptomen zullen ontstaan.

Conclusie
Tenzij er een sabeltandtijger voor je neus staat is stress nergens goed voor! Je energie raakt ervan uit balans, je hormonen gaan van de wap en je wordt er ook nog eens sneller oud van.

Wat is jouw favoriete manier om stress onder de duim te houden? Ik lees het graag dus deel het hieronder! (wel even door scrollen)

Vind je dit een interessant artikel en wil je meer tips en advies ontvangen van Jeanine?

Meld je dan aan als Yin-Power Member. Het is gratis!

Plus je krijgt dan meteen een uitnodiging voor de eerstvolgende Energie & Bubbels in je mailbox. Kijk hier voor meer informatie.

dit veld niet invullen s.v.p.
2018-08-07T11:41:37+00:00Hormonen, Yin-Yang|

24 Comments

  1. Wiepkje 22 August 2017 at 11:58 - Reply

    Leuk artikel. Misschien is gewoon relaxter leven een oplossing. Ik lees hierboven iemand die naar Spanje is verhuisd, maar een andere manier van leven is in Nederland ook gewoon mogelijk hoor.

    • Jeanine Hofs 30 July 2018 at 09:24 - Reply

      Oh ja, dat is zeker mogelijk Wiepkje! Relaxter leven kan in principe overal 🙂 Heb je nog tips voor ons?

  2. Katinka McGregor 23 September 2014 at 11:15 - Reply

    Ik heb vorig jaar bijna een burn out gehad, had last van hyperventilatie en paniekaanvallen, nu gaat het gelukkig alweer een hele tijd goed. Ik weet nu beter mijn grenzen en plan mijn dag minder vol. Ook ben ik bij een hele goede acupuncturist die mij chinese kruiden heeft voorgeschreven (bloedversterkers kwamen uit de test). Ik heb jouw boek bij de bibliotheek geleend en herkende heel veel klachten in Hout. Heel veel dingen vallen nu op zijn plek, PMS, nek en schouderklachten, weinig kunnen hebben (kort lontje). Ik wandel veel en doe aan yoga. Verder probeer ik ook meer plezier te maken vaker naar een concert, afspreken met vrienden (echt alleen de mensen waar ik energie van krijg).
    Dit helpt mij allemaal erg goed en maakt dat ik veel lekkerder in mijn vel zit…

    • Jeanine Hofs 29 September 2014 at 09:23 - Reply

      Wat goed van je Katinka, dat je het heft in eigen hand hebt genomen en samen met de TCM therapeut er weer bovenop gekomen bent. Fijn ook dat je zoveel herkent in het boek 🙂 ik hoop dat ik je met de tips en oefeningen weer nog verder kan brengen.

      • Katinka McGregor 30 September 2014 at 12:50 - Reply

        Dat lukt zeker, een aantal oefeningen uit je boek doe ik (bijna)dagelijks, boomoefening, ademhalingsoefeningen, oormassage, vaker in bad, vaker yoga oefeningen thuis doen, Vandaag een borstel gekocht voor de droogborsteloefening, ik ben heel benieuwd :). Afgelopen week wel weer zware hoofdpijn en nu ook nog een beetje (was wel in mijn menstruatie week) stekende hoofdpijn waarbij ik me niet goed kan concentreren, bijna geen info op kan nemen. Gister eerder weggegaan van mijn werk. Heb jij hier ook tips voor of kan ik dat beter met mijn acupuncturist bespreken? Alvast bedankt!

        • Jeanine Hofs 13 October 2014 at 10:05 - Reply

          Dat zou ik eens met je acupuncturist bespreken Katinka want dit soort klachten voor de menstruatie zijn met acupunctuur heel goed te behandelen.

  3. Rianne 31 August 2014 at 18:32 - Reply

    Langzaam maar zeker aankomen … heel herkenbaar :-(. Ook tired but wired. Mijn oplossingen: tijdig in bed en voldoende slaap, gedurende de dag de energie (terug) in beweging brengen met oa.qi-gong, en voor het slapen gaan mediteren.
    Dankjewel voor je duidelijke uitleg mbt relatie stress en cortisol en de invloed hiervan op andere hormonen. Wist al wel dat er een invloed was maar dit is nu een stuk duidelijker.

    • Jeanine Hofs 29 September 2014 at 09:21 - Reply

      Een goed slaappatroon (en daarmee een betere melatonine ‘huishouding’) is één van de oplossingen inderdaad. En de energie in beweging houden ook. Dank je wel voor de tips Rianne.

  4. Charissa van der Vlies 31 August 2014 at 17:01 - Reply

    Voor mij is meditatie, Yoga en mindful leven echt de oplossing. Het heeft me geleerd alles te relativeren, me niet druk te maken over het verleden en toekomst, maar te genieten van het nu. Ik heb 3 x een burnout gehad en ben erg ziek geweest, daarna ben ik de diepte in gedoken met een coach en heb ik heel veel troep opgeruimd uit mijn verleden. Ik ben ook mindfulness gaan studeren en ben nu zelf coach. Mijn leven is weer mooi en licht en ik heb elke dag zin. Helaas heeft mijn lichaam door al het gebrek aan zelfzorg wel een optetter gekregen en ben ik veel te snel in de overgang geraakt. Ik ben 38 en al 3 jaar niet ongesteld. Heb ook het idee dat mijn bijnieren helemaal uitgeput waren, maar daar wilde de arts verder niets mee. Ik ben aan de hand van boeken en websites zelf een heel eind gekomen volgens mij om dit op te lossen en ook met name door het beperken van stress, de oorzaak. Maar ik heb dus nog wel “last” van de schade die toen is opgelopen. Ik hoop dat de vroege overgang geen gevolgen heeft op latere leeftijd, maar ik heb wel een hoop van de Yin-gebrek symptomen nog zoals droge huid en ogen, vermoeidheid, vergeetachtigheid, duizeligheid, oorsuizen en verminderd libido, heftige dromen (!!), maar in de andere symptomen herken ik mijzelf niet. Maar goed ik durf niet goed meer naar een reguliere arts en wil niet aan de hormonen dus ik laat het maar zo. Ik hoop dat het geen kwaad kan. (??)
    Groeten en dank voor deze mooie website/blog! Charissa

    • Jeanine Hofs 31 August 2014 at 17:36 - Reply

      Wat goed van je Charissa dat je je leven zo hebt omgegooid en jezelf zoveel wijzer hebt gemaakt. Als ik het zo lees kan vooral je Waterenergie (Nierenergie/bijnieren) een oppepper gebruiken, zeker na 3x burnout. Vaak is de ‘lopende rekening’ wel aangevuld maar de ‘spaarrekening’ niet. Mijn advies zou zijn om een goede TCM therapeut te zoeken die ook kruiden kan voorschrijven. Daar zul je echt van opknappen en dan kun je de kunstmatige hormonen links laten liggen.

      • Charissa 1 September 2014 at 07:49 - Reply

        Dank je wel Jeanine, ik ga daar eens naar zoeken. Ken je toevallig een goede in Amsterdam?
        Groetjes
        Charissa

        • Jeanine Hofs 29 September 2014 at 09:20 - Reply

          Hoi Charissa
          Dit is een hele goede kliniek in Amsterdam: http://www.shenzhou.com/clinic-for-tcm/
          Het zijn wel Chinesen dus ze werken soms een beetje uhm ‘anders’, hebben vaak een tolk erbij en giebelen om de gekste dingen maar ze zijn vaktechnisch heel goed.

  5. Germa 31 August 2014 at 11:29 - Reply

    Dit jaar ben ik 50 geworden en ik vind het een zegen. Zoals een vriend zei ” de wijsheid van een 50 jarige, de looks van een 40 jarige, de energie van een 30 jarige, de nieuwsgierigheid van een 20 jarige en soms de naïviteit van een 10 jarige”. Het heerlijke is, ik moet allemaal niet meer zoveel van mezelf. En juist dan gebeurt er heel veel. Zachtheid in de relatie, liefde naar de kinderen, rust naar mijn werk, heel veel plezier in mijn hobby ‘leren tassen maken’. Juist die hobby geeft mij de gelegenheid nieuwe dingen te leren, uitvinden. Ik heb het gevoel alsof er meer ruimte voor mezelf komt, minder ‘in dienst van….’ Vindt iets wat (weer) bij jou past en gooi daar je energie en creativiteit in. Het loslaten van oude (niet meer passende) patronen geeft jou de gelegenheid weer verder te groeien, naar mijn idee de basis voor een gezond & gelukkig leven.

    • Jeanine Hofs 31 August 2014 at 17:31 - Reply

      Geweldige quote van die vriend van je!! Die houden we erin 🙂
      Heerlijk dat je zo geniet van het leven Germa en hele mooie tips!!

  6. Jaako 31 August 2014 at 11:12 - Reply

    Voor mij is de manier om (stress) of spanning te verminderen, is om in de polder even te gaan skeeleren. Skeeleren geeft mij een gevoel van rust.

    • Jeanine Hofs 31 August 2014 at 17:29 - Reply

      Spanning zet het Houtelement vast en bewegen (skeeleren) en groen (de natuur) stimuleren Hout, dus heel goed aangevoeld Jaako!

  7. Caroline Maas 31 August 2014 at 11:06 - Reply

    Interessant artikel. Ik ben stress uit de weg gegaan door uit Nederland weg te gaan. In Andalusië, waar ik woon, nemen ze alles veel relaxter, leven ze meer bij de dag. Ik vind dat heerlijk! Het wil overigens niet zeggen dat er hier geen stress is, maar ze lijken er hier wel gemakkelijker mee om te gaan! En dat lukt mij ook steeds beter!

    • Jeanine Hofs 31 August 2014 at 17:28 - Reply

      Vele mensen willen dit maar jij hebt het gewoon gedaan, chapeaux!

  8. marja 31 August 2014 at 10:53 - Reply

    Wat mij behoorlijk helpt is om de gedachten stop te zetten en in het nu te gaan, door bv.puzzelen,schilderen enz
    maar ook ademhalingsoefeningen.Gewoon met jezelf en geen gedachten.

    • Jeanine Hofs 31 August 2014 at 17:26 - Reply

      Goed dat je dat voor jezelf doet Marja! Hele goede tips 🙂

  9. Sandra 31 August 2014 at 10:29 - Reply

    Ik merk heel duidelijk dat de overgang mij ‘tired but wired’ klachten versterkt. Behalve minder stressen hoe kan ik met voeding en leefregels volgens de 5 elementen mijn lichaam ondersteunen?

    Groet,
    Sandra

    • Jeanine Hofs 31 August 2014 at 17:25 - Reply

      Er is zo veel wat je kunt doen volgens de leefregels van de 5 elementen dat ik er een boek mee gevuld heb Sandra 😉 Verder schrijf ik net zoals ik klets dus surf maar eens door de artikelen op deze site dan kom je al heel veel tips tegen. Vooral Hout is een interessant element voor je.

  10. madelive 31 August 2014 at 09:59 - Reply

    Wat een herkenbaar artikel! Ook ik heb -na mijn burnout- nog steeds last van stress-klachten en ben nog steeds op zoek naar een goede oplossing daarvoor.

    • Jeanine Hofs 31 August 2014 at 17:23 - Reply

      Misschien is een acupuncturist een idee Madelive? Verder ben ik hard aan het werk om een allerlei cursussen en workshops te ontwikkelen rondom de onderwerpen energie & hormonen en daar hoort stress-beheersing absoluut bij. Dus wordt vervolgd…

Leave A Comment

[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]