||Yin-Power en het verschil tussen marketing en branding

Yin-Power en het verschil tussen marketing en branding

Vorige week had ik een samenwerkingsdag met Suzanne van Triest en ze vertelde me een verhaal waardoor ik ineens heel duidelijk de kracht van Yin-Power besefte.

Suzanne is expert in branding- en marketing en nu vraag je je misschien af of ik ineens een carrière switch heb gemaakt maar nee, in tegendeel. Branding is een belangrijk onderwerp voor ambitieuze en gedreven ondernemers en professionals en de kracht van yin speelt hier een belangrijke rol in.

Terwijl we aan het brainstormen waren over de training die we samen verzorgen, legde Suzanne me het verschil uit tussen branding en marketing. En ik vond het super treffend want ze beschreef eigenlijk precies wat ik bedoel met Yin-Power!

‘Branding is de essentie, de basis’ legt Suzanne uit. ‘Via branding laat je zien wie je bent en wat je doet. Je trekt mensen aan met jouw persoonlijkheid, met je authentieke waarden en je verhaal. Hierdoor gaan mensen zich verbonden voelen met jou en willen ze graag met jou werken en/of ondernemen. Het is dus eigenlijk een strategie waarmee je mensen aantrekt, vergelijk het maar met een magneet.’

‘Maar wat is dan het verschil met marketing?’ vroeg ik haar. ‘Nou’, vervolgde Suzanne, ‘marketing is meer het uitzetten van acties, meer tactieken. Marketing heeft veel meer push, zoals ze dat bij ons zeggen, en branding is minder push maar meer pull door de natuurlijke aantrekkingskracht die je uitzet.’

En daar beschreef Suzanne het hele principe van Yin-Power tegenover yange kracht.
Bij branding is die yinne kracht heel belangrijk waarmee je een onweerstaanbare aantrekkingskracht creëert waardoor je mensen en mogelijkheden haast als vanzelf naar je toe gaat trekken. En bij marketing is die yange kracht van belang waarmee je heel actiegericht bepaalde tactieken gaat uitzetten waarmee je mensen als het ware jouw kant op ‘duwt’. 

Is het één beter dan het ander?
Nee!
Je hebt ze beide nodig. Sterker nog, het één kan niet zonder het ander.
Net zoals yin niet zonder yang kan en andersom.

In onze maatschappij hangt de balans behoorlijk over naar de yange kant en ook in de wereld van marketing en branding laten professionals en ondernemers vaak de kracht van een goede branding liggen. Hierdoor missen ze veel kansen om op een hele natuurlijke en haast moeiteloze manier succes te bereiken.

Maak jij voldoende gebruik van jouw Yin-Power?
Laat je jouw profilering en/of jouw bedrijf op de juiste manier zien?

Ben jij een ondernemer?
Ben jij een professional die zichzelf beter in de markt wil zetten?
Dan is goede personal branding voor jou heel belangrijk.

Zoals jullie weten ben ik van tips & tricks en praktisch handvatten dus ook op het vlak van Yin-Power en branding heb ik 3 tips voor je:

1 – Wat straalt jouw Profiel foto uit?

Op LinkedIn, Facebook, andere social media kanalen en op je website heb je natuurlijk een foto van jezelf staan. Mensen doen namelijk zaken met mensen en niet met het product of bedrijf wat je vertegenwoordigt. Kijk eens goed naar je foto en stel jezelf eens een paar kritische vragen:

  • Hoe zie je er uit?
    Welke kleding heb je aan? Is het een uitgesneden deel van een vakantiefoto of is het een professionele headshot?
  • Wat straal je uit?
    Welke indruk wek je? Vraag dit ook eens aan anderen.
  • Geef je de indruk die je wilt geven?
  • Wat wil je uitstralen?
    Welke indruk wil jij geven? Welke kleuren passen bijvoorbeeld bij jou? Welke kledingstijl?

2 – Laat jezelf zien maar blijf dicht bij jezelf

Misschien deel je af en toe iets via de social media kanalen, reageer je op posten van anderen of schrijf je zelf artikelen. Dan is het belangrijk om ook hierbij na te denken over hoe je wilt overkomen. Je uitingen naar buiten toe mogen een afspiegeling zijn van hoe je van binnen bent én wat je wilt uitstralen.

Is er een trending topic waar mensen over discussiëren?
Bedenk dan voordat je hierop reageert hoe je wilt dat mensen tegen jou aankijken. Reageer alleen als je echt iets hebt met dat onderwerp en niet omdat iedereen dit doet. Kies heel bewust waar je op reageert en blijf consistent in je uitingen.

3 – Stilte tijd

In onze drukke maatschappij is er altijd herrie. Drukte in je hoofd, rumoer in de kantoortuin, muziek in de lift, adviezen en meningen van anderen… het is zelden stil… Terwijl stilte nu net zo nodig is om naar jezelf te luisteren. Om te ontdekken wie je bent, wat je nodig hebt en wat jouw eigen mening is, los van de invloed van anderen. Je kunt niet authentiek zijn als je jezelf niet goed kent en je kunt jezelf alleen goed leren kennen als je in stilte naar jezelf luistert.

Dus las regelmatig stilte momenten voor jezelf in. Waarin je niks doet. Ja, je leest het goed, waarin je helemaal niks doet behalve luisteren naar jezelf.

… wie ben ik?
… wat wil ik?
… wat is goed voor mij?

Be yourself!
Everyone else is already taken…    

Vind je dit een interessant artikel en wil je meer tips en advies ontvangen van Jeanine?

Meld je dan aan als Yin-Power Member. Het is gratis!

Plus je krijgt dan meteen een uitnodiging voor de eerstvolgende Energie & Bubbels in je mailbox. Kijk hier voor meer informatie.

dit veld niet invullen s.v.p.
2018-07-03T10:47:40+00:00 Energie|

Leave A Comment

[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]
[i]