Men noemt dit een verborgen epidemie: FOPO; the Fear of Other People’s Opinions. Heb jij er wel eens last van? Luister dan zeker naar deze podcast.

Luister hier naar deze aflevering:
Luister via jouw favoriete podcast app of zoek op ‘Jeanine Hofs’ en de Master Your Energy podcast komt vanzelf naar boven
Jeanine Hofs [00:00:00]:
Ik heb weer een hele nieuwe aandoening gevonden waar ik jou bij kan helpen. Waar ik je zelfs vanaf kan helpen. Namelijk FOPO. Ken je dat? Je kent waarschijnlijk FOMO al wel, Fear of Missing Out. Bang zijn om iets te missen. En dan heb je nog de tegenhanger, Jomo, de joy of missing out. En daar kun je denk ik wel bij verzinnen wat dat dan is. Maar laatst hoorde ik iets nieuws.
Jeanine Hofs [00:00:27]:
Althans, de afkorting was voor mij nieuw. De aandoening zelf niet, want daar hebben echt heel veel mensen last van. Maar die afkorting had ik dus nog niet eerder zo gehoord. FOPO. Heb jij er al eens van gehoord? The Fear of Other People’s Opinions. Jawel, hij is bij deze dus een officiële term. FOPO. En ik weet eigenlijk niet eens meer waar ik hem heb gehoord of gelezen, maar maakt ook niet zoveel uit.
Jeanine Hofs [00:00:55]:
Ik vond hem wel briljant en ik dacht, daar ga ik een podcast over opnemen. FOPO, the fear of other people’s opinions. Heb jij daar wel eens last van? Ik denk zo van wel. Ik denk dat er bijna niemand is die daar totaal geen last van heeft. Maar zodra die angst je ook echt gaat verlammen, blokkeren of uit je kracht gaat halen, dan moet je er gewoon iets mee. Op zich is het eigenlijk heel logisch dat we dat doen. Dat we ons iets aantrekken van wat anderen vinden. Een mens is namelijk in wezen een kuddewezen.
Jeanine Hofs [00:01:37]:
De mens leeft dus in groepen, stammen van vroeger uit. En daar is ons brein en ons hele functioneren op afgestemd. Binnen de groep is het het meest veilig. Buiten de groep is het onveilig. Buiten de groep overleef je het niet lang. Buiten de groep staat zo’n beetje gelijk aan einde oefening. Dus al je systemen zorgen ervoor dat je niet buiten die groep geknikkerd wordt. Heel simpel.
Jeanine Hofs [00:02:07]:
Alleen anno 2023 is die primaire reactie van dat oerbrein niet meer zo nodig. Want we leven niet meer in grotten, het is niet meer oertijd. Tegenwoordig ben je zeker in onze westerse wereld overal veilig, in de basis. Maar dat weet ons brein niet. Dat reageert nog hetzelfde als toen in die oertijd. Dus behoor jij tot een bepaalde groep, bijvoorbeeld een familie, een kennissenkering, een klas, een werkteam, een sportteam of welke groep dan ook, en ontstaat er een dreiging waardoor jij misschien wel uit dit clubje verstoten zou kunnen worden, dan gaat je brein echt allerlei fratsen uithalen, waardoor jij weer opgenomen wordt in dat clubje. Zo, ik ben weer veilig, aan de dood ontsnapt. Dus kijkt iemand heel verdacht naar jou, van achter haar computer, dan kan dat van alles losmaken in jouw brein.
Jeanine Hofs [00:03:07]:
Dan gaat je hoofd ermee aan de haal en dan bevind jij je ineens in de situatie dat jij voortaan ieder uur koffie gaat halen voor die collega. Zo, mooi, aan de dood ontsnapt. Of je moeder maakt weer eens van die akelige opmerkingen over jouw figuur, terwijl je net vol goede moed een hap, een zin van dat heerlijke kerstbrood gaat nemen, weet je wel, met dat spijs erin, is zo lekker. En hup, je eet heel de avond niks meer. Zo, viel, aan de dood ontsnapt. Of je bent een online ondernemer en je weet dus dat online zichtbaarheid heel belangrijk voor jou is. Maar god, wat gaan die anderen misschien wel niet van jou vinden en denken. En je plaatst daardoor helemaal niks.
Jeanine Hofs [00:03:49]:
Geen zichtbaarheid, geen business, maar fjieuw, gelukkig wel aan de dood, ontsnapt. Zo werkt ons brein. Tenminste, als je dat haar goddelijke gang laat gaan. Maar hé, we leven niet meer in de oertijd, het is bijna 2024. Dus ik zeg, kap en dauw, het slaat nergens op dat fopo. Wat andere mensen denken of wat andere mensen vinden mag jou nooit uit je kracht halen. Of beter gezegd, jij mag nooit je power weggeven aan de angst voor andermans meningen. Want dat is het ook nog eens.
Jeanine Hofs [00:04:27]:
Het is vaak een mening. Dat wat andere mensen vinden of denken, vaak is eigenlijk altijd hun mening. Want ieder heeft altijd zijn of haar eigen waarheid. Er is geen de waarheid. Ja, 2 plus 2 is 4. Dat is een waarheid. En daar hoef je niet over mee in discussie te gaan met je wiskundeleraar. Maar als het gaat om de meeste vraagstukken in het leven, of in jouw business, of wherever, In de meeste vraagstukken gaat het meestal om discussies die je vanuit verschillende posities kunt bekijken.
Jeanine Hofs [00:05:08]:
Die standpunten, verschillende standpunten. Zo moest ik laatst heel erg lachen bijvoorbeeld, want iemand had op mijn e-mail gereageerd. Ik had een e-mail geschreven, een nieuwsbrief, waarin ik een bepaalde mening had gedeeld. En deze lezer was het blijkbaar totaal niet eens met mijn mening. En die was er even rustig voor gaan zitten om mij dat te laten weten via een reply op mijn mail. En ze eindigde met domme doos. Domme doos! Ik moest er echt zo om lachen. Mijn eerste gedachte was eigenlijk, misschien helemaal niet zoals zij het bedoelt had, maar ik dacht yes ik hoor er weer bij! Hoe komt dat nou? Nou Nou ja, als je al even naar mij luistert dan weet je dat mijn moeder in augustus overleden is en sinds die tijd ben ik niet zo heel zichtbaar geweest.
Jeanine Hofs [00:05:55]:
Ik heb gewoon tijd nodig gehad voor mijn verdriet om te rouwen, Ook om te wennen aan de nieuwe situatie, aan de nieuwe opstelling van het systeem. En als je je beide ouders verloren hebt, dan herken je dat misschien wel. En dan moet bij ons ook heel veel geregeld worden. Ik heb echt het idee dat ik drie bedrijven nu heb. Maar goed, ik was dus even minder zichtbaar en dat men ik ben ik weer meer aan het oppakken. En yes, daar had ik mijn eerste echte haatmail weer te pakken. Dus ik dacht yes, ik hoorde er weer bij. Want als je niet minimaal één haatmail per week hebt, op zijn minst, dan ben je gewoon niet genoeg zichtbaar.
Jeanine Hofs [00:06:37]:
En kijk, vroeger zou ik dit me aangetrokken hebben. Daar zou ik dan misschien zelfs nog wel op hebben gereageerd. Door terug te reageren, door daar mijn energie in te steken of door met die mening rekening te houden de volgende keer dat ik weer iets post. Maar nu zit ik zo lekker in mijn energie. Ik sta zo krachtig in wie ik ben, wat ik te vertellen heb, dat ik daar nou helemaal geen behoefte aan heb. Ik doe lekker mijn ding. En als dat dan niet met iemand resoneert, ja, dan heb ik heel graag dat ze snel wegwezen uit mijn veld. Echt, ksssst, wegwezen.
Jeanine Hofs [00:07:14]:
Maak alsjeblieft heel snel ruimte voor iemand die wel geïnspireerd raakt door wat ik te delen heb. En die zijn er zoveel. Ik weet niet of je laatst mijn oproep hebt gezien in de mail. Ik ga binnenkort deep dive sessies houden waarin ik steeds per sessie vier mensen een hotmail, hot seat geef en die coach ik dan persoonlijk in die sessie. En het is nog even een opzet voor mij, een idee. Dus ik ga het twee keer doen en dan ga ik kijken hoe het mij bevalt en of ik iets zou willen veranderen, of ik dit vaker wil gaan doen of misschien helemaal niet. Maar goed, ik deed dus die oproep voor deelnemers. En echt meteen de eerste dag had ik al zoveel aanmeldingen dat ik er gewoon al een heel jaar mee vooruit zou kunnen.
Jeanine Hofs [00:07:56]:
En om in aanmerking te komen moesten meest mensen, alle mensen, een vraagformulier invullen. En dat hebben ze gedaan. En ik heb ze allemaal gelezen. En er zaten echt zoveel lieve, hartverwarmende opmerkingen tussen. Dus ja, die zijn er ook. Heel veel zelfs. En ik weet zeker dat dat voor jou ook zo is. Er zullen altijd mensen zijn die iets vinden anders dan wat jij vindt.
Jeanine Hofs [00:08:24]:
Altijd. En die iets vinden van jou. Altijd. En dat is ook oké. En er zullen ook altijd mensen zijn die wel op één lijn liggen met jou. En daar mag je je op focussen. En dat is misschien even tegen het oerbrein in. Maar dit kan jij, weet ik zeker.
Jeanine Hofs [00:08:45]:
Ik kan het ook, dus jij kunt dat ook. Misschien niet meteen, misschien niet 100% van de tijd, maar hoe meer je oefent, hoe beter je hierin wordt. Ook weer hetzelfde principe. Je moet het kennen, kunnen en dan doen, doen, doen, doen, doen en doorgaan. Besef dat je in eerste instantie misschien bang bent om buiten de groep te vallen. Besef dan dat dat normaal is, dat dat je oerbrein is. Besef dan ook meteen dat dat anno 2023 totale bullshit is. En kies er dan voor om iets anders te denken.
Jeanine Hofs [00:09:23]:
Een andere hashtag onder te plaatsen. En dat kun je trainen. Sowieso moet je bij de eerste tekenen van Fopo direct gaan afvragen die een mens, voor wiens mening ik bang ben, wie is dat? Of die groep mensen, wie zijn dat? Is het een persoon die jou een advies gaat lopen geven over iets waar ze zelf totaal geen verstand van hebben? Ehh, niet doen. Je mag echt je energie en je headspace niet steken in de mening van mensen die onbewust onbekwaam zijn. Echt niet doen. Kappen ermee. Is het een persoon die jou iets probeert te vertellen waar ze zelf totaal geen ervaring mee hebben? Ehh. Ook niet doen.
Jeanine Hofs [00:10:11]:
Zelfde verhaal. Is het iemand die mogelijk een klant zou kunnen zijn? Vraag je dan af of die persoon jouw ideale klant is. En als je ondernemer bent en dit nog niet weet, dan moet je dat even rap voor jezelf duidelijk gaan maken, want dat is nou precies Een belangrijke reden waarom je je ideale klant helder voor ogen moet hebben. Behoort deze persoon niet tot de groep ideale klanten? Dan mag je hun mening gewoon naast je neerleggen. Zij mogen die mening hebben, natuurlijk, maar jij hoeft er niet iets mee te doen. Want dit is niet de klant waar jij je op richt. Zo simpel is dat. En als je nou de behoefte voelt om mij een boze mail te sturen hierover, mag, dat mag, make my day, want dan weet ik dat ik goed bezig ben.
Jeanine Hofs [00:11:01]:
Maar in plaats van dat je die energie daarin steekt, vraag je dan eens af waarom dit bij jou zo triggert. Want daar zit iets veel interessanters. Kijk, en dat is dan weer mijn ideale klant. Mijn ideale klant denkt, verdomd Janine, het is interessant. Het maakt van alles bij me los. Ik word er geïrriteerd van of wat dan ook, maar het is tegelijkertijd ook interessant om te onderzoeken. Dus ken je ideale klant en als iemand daar niet bij hoort, dan ga je daar geen energie in steken. In het bang worden voor dienstmening.
Jeanine Hofs [00:11:38]:
Oké, nu nog meer. Oh ja, dit is ook interessant. Stel, je maakt een nieuw aanbod. Of je gaat een andere prijs hanteren. Dan moet je je ook niet tegen laten houden door de mening van je huidige klanten of je alumni klanten. Want jij hebt een reden voor je nieuwe aanbod. Daar sta jij volledig achter. En natuurlijk bestaat de kans dat je, tussen haakjes oude klanten, het bij het oude willen laten.
Jeanine Hofs [00:12:03]:
Dus daar mag je ook je Fopo over laten gaan. Natuurlijk kun je luisteren naar je mensen, maar je hebt niet voor niets dit aanbod gemaakt, deze prijs ben je gaan hanteren. Daar hoort eigenlijk weer een nieuwe groep bij. En het kan zijn dat je huidige klanten of je alumni klanten meebewegen in deze richting. Dat is goed, maar ga niet op een tegengestelde mening af van je huidige of alumni klanten als jij een nieuw aanbod presenteert of een nieuwe prijs gaat hanteren. Echt, dit scheelt gewoon al zoveel. Als je dus gaat kijken naar deze groepen mensen en dat je daar je energie niet meer in gaat steken, dat je daar geen FOPO op hebt. Want dan blijven er veel minder mensen over.
Jeanine Hofs [00:12:51]:
En dat geeft ruimte. Toch? Voel je dat ook? En het hangt natuurlijk af van de situatie, naar welke groep je wel of niet luistert. Voor wie je dus wel of niet die FOPO uitschakelt. En nog even voor de helderheid, we hebben het dus over FOPO, Fear of Other People’s Opinions, dus de angst voor andermans meningen. Dus natuurlijk mag je iets liefst doen voor een ander. Wat jouw tijd, energie of geld kost. Natuurlijk. En zeker als je aarde-energie hoog in je profiel hebt zitten.
Jeanine Hofs [00:13:27]:
Maar wanneer de angst voor de mening van anderen jou gaat remmen, blokkeren of uit je kracht gaat halen, dan moet je dat niet willen. En dat kun je dus veranderen. Nou, als je je al niet meer druk gaat maken over de mogelijke mening van de mensen die ik zo net heb genoemd, dan ben je al een heel eind op weg. Wil dit zeggen dat je nooit meer iets moet aantrekken van wat andere mensen vinden? Nee, natuurlijk niet. Natuurlijk kun je luisteren naar andere mensen. Dat is zelfs heel goed. Daar krijg je informatie door. Daar krijg je weer verbinding door.
Jeanine Hofs [00:14:02]:
Als je met niemand meer gaat luisteren, heb je ook geen verbinding met je mensen. Maar het is wel belangrijk dat je beseft en goed inschat naar wie je luistert. En dat je daarna ook die informatie even door je eigen filter draait. En natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over FOPO en wat je kunt doen om daar minder last van te hebben. Ik zou er zelfs een hele cursus over geven. Nou, misschien wel een ideetje. Zo geeft het bijvoorbeeld ook heel veel informatie over jezelf. Want waar ben je nou precies zo bang voor? En waarom? Wat triggert jou nou? Waar komt dat vandaan en welk effect heeft dat op jou als persoon en op jouw business? Allemaal vragen die je ter reflectie aan jezelf kunt stellen.
Jeanine Hofs [00:14:51]:
Wie weet ga ik er in de volgende podcast nog wel eens verder op in. Voor nu ga ik je laten en ik hoop dat ik je wat aha momenten heb kunnen geven op dit vlak en dat je gaat inzien dat de mening van heel veel mensen, dat je die naast je neer mag leggen. Dat kost alvast een hele hoop minder energie. Dankjewel voor het luisteren en graag weer tot een volgende keer. Oh, en als je deze aflevering nuttig vond, wil je hem dan delen op social media of op een andere manier, daar zou je me echt heel blij mee maken. Tot de volgende keer! Ik hoop dat ik je weer heb kunnen inspireren en motiveren. En als dat zo is, zou ik het heel tof vinden als je deze Master Your Energy podcast zou willen delen. Bijvoorbeeld door een screenshot te maken en die te delen op social media.
Jeanine Hofs [00:15:40]:
Waar je me ook heel erg blij mee maakt is een waardering en een review. Bijvoorbeeld in iTunes, Apple Podcasts of in Google. En hoe meer sterren, hoe meer bubbels. Oh, en abonneer je dan ook meteen even op dit kanaal of ga me volgen op Spotify, dan mis je nooit meer een aflevering.
Handige linken:
- Wat is jouw energie type? Doe HIER gratis de test.
- Lees mijn boek ‘Blijvend meer energie volgens de vijf elementen‘.
- Werken met Jeanine.
- Mail mij op: info@jeaninehofs.nl